Figur Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Teladan

Kontribusi Kode Etik Terhadap Pembinaan Moral Siswa Kristen berdasarkan Amsal 22:6

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63422/mk.v2i1.23

Keywords:

Guru Pendidikan Agama Kristen, Figur Panutan, Kode Etik guru, Pembinaan Moral.

Abstract

This study aims to analyze the figure of the Christian Religious Education (PAK) teacher as a role model in the moral development of Christian students with a focus on the contribution of the professional code of ethics based on Proverbs 22:6. This research uses a qualitative method with a descriptive approach. Data were obtained from literature collection of articles related to the title under study. The study concluded the importance of the teacher's role as a teacher who not only provides knowledge but also teaches through action, reflection, and empathetic behavior, highlighting the importance of a strong teacher-student relationship in promoting moral education. The focus of a PAK teacher's role as a living example of moral development. It is not just about adhering to a code of ethics or professionalism, the code of ethics makes PAK teachers moral role models to nurture their students. In other words, this research focuses on “who teaches” rather than just “what is taught” or “how to teach”. This research indicates that the success of moral development is highly dependent on the example set by PAK teachers who are faithful to their faith vocation and supported by professionalism in their duties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yogi Supardi, Sekolah Tinggi Teologi Sangkakala, Salatiga

 

 

 

 

References

Dewi, Annisa Anita. Guru Mata Tombak Pendidikan. CV Jejak (Jejak Publisher), 2018.

Efendi, Yusuf, Halimatus Sa’diyah, and others. “Penerapan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Lembaga Pendidikan.” JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan) 5, no. 1 (2020): 54–65.

Ibo, Yunita Filadelvia Hurai, and Lorensius Lorensius. “Implementasi Kebijakan Sekolah Ramah Anak Di Sekolah Dasar Katolik Kota Samarinda.” Gaudium Vestrum: Jurnal Kateketik Pastoral (2023): 12–25.

Jahroh, Windi Siti, and Nana Sutarna. “Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Mengatasi Degradasi Moral.” Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan (2016): 395–402.

Junetri, Giofany, and Yesaya Adhi Widjaya. “Kepemimpinan Guru Kristen: Sebuah Tinjauan Etika Kristen.” BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual 3, no. 2 (2020): 198–213.

Karouw, Donald. “Modus Guru Besar UGM 2 Tahun Jadi Pelaku Kekerasan Seksual 13 Mahasiswi, Ajak Diskusi Di Rumah.” Inews.Id.

Kasingku, Juwinner Dedy, Mareike Seska, and Diana Lotulung. “7839+Kasingku.” Jurnal Education 10, no. 1 (2024): 331–339.

Kristen, Pendidikan Agama, Dorlan Naibaho, Eigrace Yisrell Sormin, Fakultas Ilmu, Pendidikan Kristen, Institus Agama, and Kristen Negeri. “Etika Profesi Sebagai Landasan Moral Dalam Penerapan Kode Etik Guru” 3, no. 1 (2025).

Marjuni, A. “Kepribadian Guru Dalam Pengembangan.” Pendidikan Kreatif I, no. 1 (2020): 1–8.

Masriah, Siti, Acep Nurlaeli, and Akil Akil. “Peran Keluarga Dalam Pembentukan Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini.” ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam 7, no. 2 (2023): 316–325.

Nababan, Mayarita. “Peranan Pengawas Pada Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa.” Jurnal Al-Kifayah: Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan 1, no. 1 (2022): 113–124.

Naibaho, Dorlan & Pakpahan, Amelia Ezra. “Peran Kode Etik Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agamakristen Dalam Pembentukan Moral Dan Etika Siswa.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora Vol. 4, no. 1 (2025).

Naibaho, Dorlan, and Amelia Ezra Pakpahan. “PERAN KODE ETIK DAN PROFESIONALISME GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM PEMBENTUKAN MORAL DAN ETIKA SISWA.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 4, no. 1 (2025): 2086–2096.

Nainupu, Melben, Ahmad Tabrani, and Frets Keriapy. “Pemuridan Sebagai Upaya Menanamkan Iman Kepada Kristus Pada Mahasiswa Stak Terpadu Pesat Salatiga.” VOX DEI: Jurnal Teologi dan Pastoral 1, no. 2 (2020): 104–117.

Nikolaos, Nikolaos, and Yonatan Alex Arifianto. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Pendidikan Sebagai Upaya Peningkatan Karakter Naradidik.” MANTHANO: Jurnal Pendidikan Kristen 2, no. 1 (2023): 42–52.

Pakpahan, Gilbert, Hier Inthersan Manullang, Goklas Nababan, and Dorlan Naibaho. “Implementasi Kode Etik Guru PAK Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 2, no. 2 (2023): 11484–11497.

Palunga, Rina, and Marzuki Marzuki. “Peran Guru Dalam Pengembangan Karakter Peserta Didik Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Depok Sleman.” Jurnal Pendidikan Karakter 8, no. 1 (2017).

Panggabean, Dede Sukasih & Naibaho, Dorlan. “Peran Kode Etik Dalam Mewujudkan Profesionalisme Guru Di Era Digital.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora vol 4, no. 1 (2025).

Praya. “Puluhan Murid SD Terlibat Tawura.” Radar Lombok.Co.Id.

Prihanto, Joko, Duma Fitri Pakpahan, and Doni Pranata Tarigan. “Peran Kode Etik Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen.” Journal of Industrial Engineering & Management Research 3, no. 3 (2022): 157–163.

Sagala, Kartika, Lamhot Naibaho, and Djoys Anneke Rantung. “Tantangan Pendidikan Karakter Di Era Digital.” Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi 6, no. 01 (2024): 1–8.

Samosir, Rotua. Guru Pendidikan Agama Kristen Yang Profesional. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan. Vol. 5, 2019.

Sianturi, Dita Desi Elfrida, Sinaga, Asrita Anggina & Naibaho, Dorlan. “Peran Kode Etik Guru Untuk Meningkatkan Profesional Guru Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora vol 2, no. 2 (2023).

Syaifi, Akhmad. Profesi Keguruan Konsep Dan Aplikasi. Samudra Biru. Vol. 1, 2015.

Taha, Rohmat Alimun, and I Nyoman Sujana. “Pengaruh Penerapan Tata Tertib Sekolah Terhadap Disiplin Belajar Siswa.” Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi 9, no. 2 (2021): 247–253.

Telaumbanua, Arozatulo. “Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa.” FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika 1, no. 2 (2018): 219–231.

Umrati, and Hengki Wijaya. Analisis Data Kualitatif Teori Konsep Dalam Penelitian Pendidikan. Sulawesi Selatan: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2020.

Downloads

Published

2025-05-31